keskiviikko 15. marraskuuta 2017

Perinteinen vai sähköinen joulukortti vaiko joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen

Posti jakoi tänään punaisen joulukorttikuorensa. Kuori on jaettu näin joulun alla jo monta monituista vuotta. Kuoren tipahtaminen postilaatikkoon oli taasen muistutus, että on aika miettiä joulukorttien lähettämistä. Posti haluaa helpottaa joulukiireitäni ja muistuttaa minua jättämään joulutervehdykseni hyvissä ajoin postiin tässä kuoressa. Kuori pitää jättää postin kuljetettavaksi viimeistään 12.12. ja silloin kortti menee hintaan 0,95 euroa ja ne ehtivät jouluksi perille.

Olen kerran joutunut lunastamaan joulukortin, kun siitä puuttui postimerkki. Joka joulu olen myös perinteisiä kortteja laittanut ja en ole niinkään harrastanut sähköisten korttien laittoa. Kortteja on ollut minusta mukava lähettää ja niitä on ollut mukava saada. Monena jouluna olen kuitenkin miettinyt, että en lähettäisikään kortteja lainkaan. Voisin ehkä lahjoittaa korttien summan verran  hyväntekeväisyyteen. Kortteihin ja postimerkkeihin kun menee helposti rahaa viitisenkymmentä euroa.

Haluan edelleenkin lähettää joulukortin rakkaille vanhemmilleni, tyttärille, siskoille ja tädeille. Ehkä minä tänä jouluna lähetän vähemmän kortteja ja loput korttirahoista lahjoitan johonkin hyvään tarkoitukseen, vaikkapa Pelastusarmeijan joulupataan.

Joulukortti on vanha juttu ja niiden juuret ovat Englannissa. Suomeenkin joulukortit tulivat 1800-luvun loppupuolella. Joulukortti on edelleen pitänyt hyvin pintansa tässä sähköisessä ja virtuaali maailmassa.

Minulla on kaikki saadut joulukortit tallessa. Lapsena pelasimme siskoni kanssa korttipeliä joulukorteilla. Joulukortit jaettiin ja kilpailtiin siitä kummalla oli korteissaan enemmän lintuja, kynttilöitä, tonttuja ym. Muistan, miten yksi kortti oli suosikki, tässä kortissa oli paljon lintuja. Tämä kortti voitti aina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti