Viime aikoina ovat taasen puhelinmyyjät soitelleet. Puhelu on aloitettu niin, että olen osallistunut johonkin kyselyyn ja nyt minua on sen johdosta lykästänyt. Saan tuotteen todella edulliseen hintaan. Väliin ei saa suunvuoroa. Minä tiedän tasan tarkkaan, että en ole osallistunut mihinkään kyselyyn. Myös perheeni muut jäsenet ovat saaneet vastaavanlaisia puheluita. Kaupattu on milloin mitäkin. Minä olen siinä suhteessa ikävä ihminen, että en tilaa koskaan mitään. En ota edes sitä ilmaista kokeilupakettia, jota seuraa kestotilaus ja tuotteita sitten alkaa tulemaan ja niiden kanssa olet lirissä. Ilmaisia lounaita kun ei vain ole. Puhelu ei edes saisi alkaa lupauksella lahjasta tai muusta edusta. Mutta niinpä vain kaikki puhelut alkavat.
Tämän aamun lehdessä sitten löysin muistilistan, mitä kannattaa kysyä puhelinmyyjältä. Nyt täytyy sanoa, että enpä ole näitä kysymyksiä tehnyt. No ei näitä kysymyksiä kyllä pääse sinne väliin heittämäänkään, niin kova vauhti myyjällä on sanottavansa kanssa. Ensimmäisenä kysy mistä yrityksestä soitat. Yritykseltä tulee löytyä postiosoite tuotteiden palautusten sekä muutosten tekemistä varten. Toiseksi kysy mitä tuotetta myyjä kauppaa. Tuotteesta on kerrottava olennaiset perustiedot. Soveltuuko tarjottu sovellus ensinnäkään puhelimeni käyttöjärjestelmään. Kolmanneksi kysy, mikä on tuotteen lopullinen hinta. Nouseeko hinta tarjousjakson jälkeen. Entä tuleeko postikuluja ja palautusmaksuja. Neljäs kysymys on, että kauanko sopimus kestää. Onko se toistaiseksi voimassa oleva vai määräaikainen. Jatkuuko tilaus automaattisesti kokeilujakson jälkeen. Viidenneksi kysy, millainen peruutusoikeus tuotteeseen sisältyy. Mitkä ovat peruutusehdot ja määräaika.
Tämän muistilistan minä leikkaan talteen ja laitan jääkaapin oveen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti