sunnuntai 4. kesäkuuta 2017

Helsinki saa uuden ilmeen, somessa voimasanojakin

Pääkaupunkimme Helsinki on lanseerannut uuden logon, jota tullaan käyttämään perinteisen vaakunan tilalla kaupungin viestinnässä ja markkinoinnissa. Arvokas vaakuna jää juhlallisempaan käyttöön. Ilmeen uusiminen liittyy Helsingin kaupungin koko organisaation uudistukseen. Helsingillä on tästä lähtien vain tämä yksi ilme ja virastojen omat tunnukset poistuvat käytöstä. Tilalle tulee uusi yhtenäinen ja värikäs ilme.

Uusi ilme on saanut some väen liikkeelle ja kaupungin uuden tunnuksen on irvailtu olevan 1980-luvulta ja logon värejä on verrattu Elloksen 80-luvun postimyyntikatalogiin. Voimasanojakin on käytetty. Suunnittelijan mukaan väki on keskittynyt liikaa yksittäisiin elementteihin. Suunnittelijan mukaan ihmiset ajan mittaan huomaavat ilmeen laajuuden ja monipuolisuuden. Laaja värivalikoima kun mahdollistaa erilaisten värien yhdistelyn. Käytössä on 14 värin valikoima. Onko värejä jo vähän liikaakin, kysyn.

Perinteisen vaakunan ongelmaksi on koettu Helsinki-tekstin puuttuminen. Ilman tekstiä vaakuna ja sen edustama kaupunki eivät avaudu selkeästi. Tämä on mielestäni totta.

Kieltämättä kun ensimmäisen kerran Helsingin uuden ilmeen näin, niin yllätyin ja kahvi oli mennä niin sanotusti väärään kurkkuun. Aika hempeiltä pastellisävyisiltä logot näyttivät. Missä on dynaamisuus, modernius, stadi ja stadin kundi ja friidu? Sinänsä pastellisävyissä ei ole mitään vikaa. Helsinki on vanha kaupunki ja sillä on komea vaakuna. Nyky-Helsinkiä pidän vireänä, modernina ja monimuotoisena kaupunkina. Uusi ilme varmasti selkeyttää kaupungin tarjoamien palvelujen kokonaisuutta. Tästä eteenpäin kun kaupungin virastoilla ja hankkeilla ei ole enää erinäköisiä tunnuksia. On vain yksi tunnus. Varmaankin ajan kanssa tämä on toimiva ja opimme logoista tunnistamaan Helsingin.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti